Większa naturalność – użyj ogniskowej standardowej.

Ogniskowa standardowa 50mm dla pełnej klatki

Ogniskowa standardowa to taka ogniskowa, która nie przybliża ani nie oddala. Innymi słowy odpowiada ona polu widzenia naszych oczu. Zdjęcia wykonane taką ogniskową wydają się być bardziej naturalne niż jakiekolwiek inne zdjęcia.

Ogniskowa standardowa zależy od rodzaju aparatu jakiego używamy. Dla lustrzanki małoobrazkowej (tzw. pełna klatka) przyjmuje się ogniskową 50mm. Dla wszystkich lustrzanek amatorskich oraz większości półprofesjonalnych, ogniskowa ta wynosi około 28mm. Wynika to z reguły, która mówi, że standardowa ogniskowa jest równa w przybliżeniu przekątnej pola obrazu matrycy czy filmu. Dla średniej klasy aparatu kompaktowego standardowa ogniskowa wynosi ok. 11mm.

Zdjęcie poniżej zostało wykonane aparatem o pełnej klatce (Nikon D700) przy ogniskowej standardowej dla tego formatu (50mm). Można zauważyć, że pole widzenia jest bardzo zbliżone do pola widzenia ludzkiego oka, które znajdowało by się w tej samej odległości co aparat.

Ogniskowa standardowa 50mm dla pełnej klatki

Zdjęcie i prawa autorskie: Jeffrey Edwards

Ta porada fotograficzna odnajdywana jest w Google m.in. przez słowa kluczowe::

  • Facebook
  • email
  • Wykop
  • Blogger.com
  • Blip
  • Google Bookmarks
  • Google Buzz
  • Gadu-Gadu Live
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Śledzik
  • Digg
  • del.icio.us

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*