Użyj obiektywu szerokokątnego do architektury, krajobrazu i wnętrz by uchwycić cały motyw w kadrze.

Zdjęcie wykonane szerokokątnym obiektywem

Zdjęcie wykonane szerokokątnym obiektywem

Fotografowanie architektury, krajobrazów lub wnętrz wymaga zazwyczaj obiektywu szerokokątnego by można w kadrze zmieścić cały motyw bądź jego znaczną część. Zazwyczaj stosowane są do tego obiektywy o małej ogniskowej rzędu 17-28mm (dla większości amatorskich i półprofesionalnych lustrzanek z matrycą typu APS-C), lecz możliwe jest również używanie do tego celu obiektywów superszerokokątnych (10-14mm). Obiektywy takie są jednak dosyć drogie i fotografując nimi należy uważać na wyolbrzymienie perspektywy (obiekty na pierwszym planie są znacznie większe niż te znajdujące się na drugim planie).

Fotografując ogniskową 17-20mm należy uważać by ważne fragmenty sceny nie znajdowały się zbyt blisko obiektywu gdyż przy takiej ogniskowej zauważalne będzie również nienaturalne powiększenie obiektu znajdującego się tuż przed obiektywem. Dla przykładu, fotografując budynek ogniskową 17mm z niewielkiej odległości, jego najbliższe elementy będą wydawały się przesadnie olbrzymie w stosunku do całej reszty, która będzie sprawiała wrażenie coraz mniejszej wraz ze zwiększaniem się odległości od budynku (zdjęcie poniżej). Oczywiście może być to efekt zamierzony.

Zniekształcenie perspektywy obiektywem szerokokątnym

Zdjęcie i prawa autorskie: Tomasito.!

Ta porada fotograficzna odnajdywana jest w Google m.in. przez słowa kluczowe::

  • Facebook
  • email
  • Wykop
  • Blogger.com
  • Blip
  • Google Bookmarks
  • Google Buzz
  • Gadu-Gadu Live
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Śledzik
  • Digg
  • del.icio.us

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*