Rób zdjęcia na możliwie najniższym ISO.

Zwiększenie czułości ISO powoduje zwiększenie ilości szumu na obrazie a co za tym idzie zmniejszenie detali zdjęcia. Jeżeli sytuacja na to pozwala stosuj możliwie najniższe ISO podczas robienia zdjęć. Istnieją różne programy (lub wtyczki do photoshopa), które w bardzo dużym stopniu potrafią wyeliminować szum ze zdjęcia bez znacznej utraty detali, jednakże najlepiej używać ich w momencie gdy zmniejszenie ISO jest niemożliwe ze względu na charakter zdjęcia (np. w kościele gdzie nie jest dozwolone używanie lamp błyskowych). Szumy najbardziej są widoczne na ciemnych fragmentach zdjęcia. Często uwidaczniają się w momencie rozjaśniania cieni. Dlatego też lepiej jest robić zdjęcia lekko prześwietlone, które można delikatnie przyciemnić zmieniając ekspozycję w module Camera RAW photoshopa lub w innym programie graficznym, niż zdjęcia za ciemne, w których przy rozjaśnianiu uwidocznią się szumy.

Na fotografii poniżej widoczny jest duży szum spowodowany wysoką czułością ISO oraz ten sam obraz z usuniętym szumem. Jak widać podczas odszumiania niektóre elementy tracą detale jednakże umiejętnie zastosowane powoduje, że fotografia znacznie zyskuje na jakości.

Szum - wysokie ISO

Polecam przyjrzeć się komercyjnym wtyczkom do Photoshopa: Topaz DeNoise, Noise Ninja, Neat Image.

Ta porada fotograficzna odnajdywana jest w Google m.in. przez słowa kluczowe::

  • Facebook
  • email
  • Wykop
  • Blogger.com
  • Blip
  • Google Bookmarks
  • Google Buzz
  • Gadu-Gadu Live
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Śledzik
  • Digg
  • del.icio.us

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*