Użyj teleobiektywu do portretu by wyodrębnić postać i rozmyć tło


Fotografując portrety należy zwracać uwagę na to by tło było stosunkowo proste a postać fotografowana była z tła wyodrębniona. Często uzyskuje się to poprzez rozmycie tła w taki sposób, by fotografowana postać lub jej charakterystyczny element, który chcemy wyodrębnić były ostre (bardzo wyraźne) a cała reszta w większym lub mniejszym stopniu rozmyta (niewyraźna). Można to uzyskać stosując większe ogniskowe jak 70-100mm oraz ustawiając małe wartości przysłony rzędu f1.7-4. Taki zabieg sprawi, że tło będzie przyjemnie rozmyte, a na pierwszym planie będzie wyraźnie przedstawiona postać. Rozmycie będzie tym większe im dłuższa zostanie zastosowana ogniskowa przy tej samej przysłonie, aczkolwiek stosowanie w portrecie zbyt dużych ogniskowych jedynie nastręcza dodatkowych problemów (wzmacniane są drgania obiektywu przez co należy stosować krótsze czasy naświetlania).
Używanie teleobiektywów do portretowania ma jeszcze jadną zaletę: nie występują zniekształcenia twarzy (twarz jest naturalna) co mogłoby wystąpić przy stosowaniu mniejszych ogniskowych i fotografowaniu twarzy z bliska (efekt karykatury).

Fotograficy robiąc portrety w studio czy w plenerze mają zazwyczaj swoje ulubione obiektywy. Nie rzadko się zdarza, że specjalnie do portretu kupują osobny obiektyw o jak najlepszych właściwościach optycznych. By nie iść zbytnio w koszty, można kupić obiektyw stałoogniskowy, gdyż przy tej samej cenie co obiektyw ze zmienną ogniskową będzie miał zdecydowanie lepszą jakość otrzymywanego obrazu. W przypadku fotografii portretowej jest to dobra praktyka, ponieważ sytuacja nie wymaga od nas częstej zmiany ogniskowej (zdjęcia zazwyczaj są pozowane i wykonywane w podobnych warunkach) a jakość zdjęć wykonana dobrym i ostrym obiektywem o przyjemnym rozmyciu tła (bokeh) może przerosnąć nasze najśmielsze oczekiwania.

Jedną z bardziej popularnych ogniskowych przy fotografowaniu portretów jest ekwiwalent 100 mm dla aparatu pełnoklatkowego lub wartości podobne. W przypadku lustrzanki amatorskiej czy półprofesjonalnej może to być np. przedział 70-100 mm.  Jeżeli nie dysponujemy dużym budżetem a chcemy robić naprawdę dobre portrety, możemy zaopatrzyć się w jakiś starszy, manualny obiektyw. Na rynku znajduje się wiele tego typu obiektywów często już legendarnych. Jeśli dobrze poszukać na allegro czy forach fotograficznych, można kupić świetne obiektywy już poniżej 300 zł lub taniej. Są to stare ale bardzo wysokiej jakości obiektywy takich firm jak Pentacon, Jupiter, Sonnar/Takumar, Tair i inne. Charakteryzują się często świetną ostrością i bardzo ładnym bokehem (rozmyciem tła). Najlepiej wcześniej poczytać o tych obiektywach i wybrać najlepszy dla siebie. Przy wyborze jednak należy zwrócić uwagę na stan danego modelu oraz na system, do którego obiektyw jest przeznaczony. Często będzie to system M42 (na gwint) i konieczne będzie zastosowanie specjalnego adaptera (przejściówki) na bagnet, w który wyposażony jest nasz aparat (od kilkunastu zł do kilkudziesięciu w zależności od funkcji adaptera). Dobrze gdyby posiadał tzw. dandelion, który ułatwia ustawienie ostrości, a jeszcze lepiej wyszukać wyżej wymienionych obiektywów przystosowanych do bagnetu naszego aparatu (jeżeli był dany model produkowany).

Ta porada fotograficzna odnajdywana jest w Google m.in. przez słowa kluczowe::

  • Facebook
  • email
  • Wykop
  • Blogger.com
  • Blip
  • Google Bookmarks
  • Google Buzz
  • Gadu-Gadu Live
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Śledzik
  • Digg
  • del.icio.us

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*