Użyj uniwersalnego zooma do reportażu.

Zoom uniwersalny

Najpopularniejszymi obiektywami dodawanymi do zestawów lustrzanek są uniwersalne zoomy. Przeważnie zakres ich ogniskowych zawiera się w przedziale 17-70mm, 18-55mm, 17-50mm itp. Są one idealne do większości zastosowań, w tym do fotografii reportażowej gdzie wszystko się zmienia w szybkim tempie i potrzebne są również szybkie zmiany ogniskowej obiektywu (by uchwycić interesujące nas szczegóły). Obiektywy dodawane w zestawie (zwane KITowymi) nie mają wygórowanej jakości. Zazwyczaj obraz uzyskiwany za ich pomocą nie jest ostry, bywają problemy z ustawieniem ostrości i do tego nieraz wszystko jest z plastiku słabej jakości. Dla części osób jakość otrzymywanego obrazu jest wystarczająca, inni szukają lepszych zamienników. Jeżeli poważnie myślisz o fotografii a nie stać Cię na profesjonalny sprzęt rozejrzyj się za obiektywami takich marek jak Sigma czy Tamron. Są stosunkowo tanie i oferują naprawdę niezłą jakość. Jednakże najlepiej by było gdybyś poszczególne egzemplarze obiektywów testował bezpośrednio ze swoim body gdyż dosyć często się zdarza, że poszczególne egzemplarze nie „ostrzą w punkt” z danym body (ustawiają ostrość nieco przed lub za obiektem). Co prawda można to czasem stosunkowo łatwo ustawić ale wiąże się to ze zmianą ustawień serwisowych lub z wysyłką do serwisu w celach kalibracji. W moim PENTAX K10D wystarczyło wgrać pewien plik na kartę pamięci, uruchomić aparat i w pojawiającym się menu skorygować ustawianie ostrości z danym obiektywem by wszystko było w porządku. Wcześniej też umówiłem się ze sprzedającym, że w razie gdyby obiektyw nie „ostrzył w punkt” (tzw. BF lub FF – back i front focus) mógłbym go zwrócić.

Z popularniejszych obiektywów o standardowym zommie to Sigma 17-70mm f2.8, Sigma 28-70mm f2.8, Tamron 17-50 f2.8 i podobne. Czasem warto poszukać starszych, używanych obiektywów.

Zoom uniwersalny

Czasami jednak taki zakres ogniskowych nie wystarczy by wypełnić cały kadr nietuzinkowym ujęciem, a sytuacja nie pozwala na zbytnie zbliżenie się do obiektu. W takim wypadku niezbędnym staje się telezoom, najlepiej o regulowanym zakresie ogniskowych (np. 70-200 mm).

Ta porada fotograficzna odnajdywana jest w Google m.in. przez słowa kluczowe::

  • Facebook
  • email
  • Wykop
  • Blogger.com
  • Blip
  • Google Bookmarks
  • Google Buzz
  • Gadu-Gadu Live
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Śledzik
  • Digg
  • del.icio.us

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*